سیستم هوشمند ساختمان

انواع سیستم هوشمند ساختمان BMS

سیستم هوشمند ساختمان

این هوش مصنوعی است که یک خانه را هوشمند میکند. هوش مصنوعی خانه(building management systems) شما میتواند برای شما و به جای شما تصمیم بگیرد، کارهای روتین شما را انجام بدهد و حالتان را خوب کند.

اگر احساس بی حوصلگی دارید تنها با فشاردادن یک دکمه و یا بیان یک فرمان صوتی، خانه شما متوجه میشود، موسیقی مورد علاقه شما را پخش میکند، نور را تنظیم میکند و عطری که دوست دارید را در هوا پخش میکند.

در سالهای اخیر قدرت این هوش مصنوعی بیشتر از قبل شده و میتواند کارهای روتین مثل قفل کردن درب خانه بعد از خروج، فعال کردن سیستم امنیتی در صورت نبودن شما در خانه، مراقبت از حیوان خانگی شما زمانی که در منزل نیستید و … را به جای شما انجام دهد تا در این دوران پر از مشغله و پر اضطراب، فکر شما را راحت بگذارد.

انواع سیستم هوشمند ساختمان BMS

سیستمهای BMS را میتوان به روشهای مختلف دسته بندی کرد. مهم ترین تفاوت سیستمهای BMS شبکه کارکرد آنهاست.

از مهم ترین آنها میتوان KNX, BACnet , Cbus , Lonworks ,LON را نام برد. که پر استفاده ترین ها در صنعت ساختمان BACnet و KNX میباشد.

این سیستمهای عملکردهای تقریبا مشابهی دارند. و تنها تفاوت آنها نحوه قرار گیری در شبکه و زبان ارتباطی با یکدیگر می باشد.

مثلا در استاندارد KNX تجهیزات از طریق سیم مخصوص KNX که 2 رشته برای ارتباط استفاده میکند با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند.

سیستم هوشمند ساختمان

 

سیستم BMS ساختمان بیشتر در مجتمع‌های بزرگ و برج‌ها کاربرد دارند. همانطور که از نام آن پیداست میتواند تمامی تجهیزات پیچیده ساختمانی شامل انواع پمپ‌ها، سیستم های اگزاست فن و … را کنترل کند.

همچنین این سیستم BMS ساختمان است که میتواند به عنوان مثال تعداد چیلرهای در مدار را با توجه به میزان شلوغی ساختمان مدیریت کند.

مثلا سیستم BMS که در یک مجتمع تجاری بزرگ استفاده میشود، میتواند با کنترل عبور و مرور و تردد مردم که از پارکینگ یا دربهای ورودی مجتمع شکل میگیرد، تعداد افراد موجود در ساختمان را محاسبه کند.

و با توجه به دمای هوای بیرون، سیستم سرمایش و یا گرمایشی را با ظرفیت مناسب در مدار قرار دهد. که این امر موجب کاهش چشمگیر مصرف انرژی میشود. در کل سیستم BMS برای 2 منظور ساخته شده است.

  • کاهش هزینه انرژی مصرفی
  • دوم افزایش عمر تجهیزات مکانیکی و برقی مورد استفاده در ساختمان

هوشمند سازی تاسیسات ساختمان، علاوه بر بالا بردن عمر تجهیزات، به کاهش مصرف انرژی نیز کمک میکند.

به عنوان مثال برای استفاده از استخر نیازی نیست که مدام سیستم تصفیه آب استخر در حال کار باشد. با سیستم هوشمند به راحتی میتوان این سیستم را طوری کنترل کرد که در مواقع مناسب روشن شود و به اینصورت باعث کاهش مصرف انرژی و بالا رفتن عمر تجهیزات میشود.

همچنین در برخی ساختمان‌های بزرگ و مجتمع‌ها از برخی تجهیزات چند عدد به عنوان رزور وجود دارد. مثلا در یک ساختمان ممکن است 2 عدد مشعل برای تولید گرمایش مورد نیاز ساختمان وجود داشته باشد.

سیستم هوشمند میتواند طوری این مشعلها را وارد مدار کند که عمر تجهیزات به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند. همچنین با اطلاع رسانی به موقع ارورها و خطاها در تجهیزات مکانیکال و رسیدگی فوری به آنها، امکان خرابی تجهیزات مکانیکال و تاسیسات ساختمان را کاهش میدهد.

سیستم هوشمند ساختمان

نظرات شما عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو مطالب
جستجو کردن
جدیدترین مطالب
عضویت در خبرنامه
فروشگاه
حساب من