ساختمان هوشمند

ساختمان هوشمند، ساختمانی از آینده

ساختمان هوشمند، ساختمانی از آینده

انواع ساختمان هوشمند

انواع ساختمان هوشمند را می‌توان بر اساس نوع کاربری و یا اجزایی که در آن استفاده می‌شود، دسته‌بندی کرد. برخی از انواع ساختمان های هوشمند عبارتند از:

۱- ساختمان های هوشمند مسکونی

این نوع ساختمان‌ها که به آن‌ها خانه هوشمند نیز گفته می‌شود برای افزایش راحتی و امنیت ساکنان ساخته می‌شوند.

در این ساختمان‌ها از تجهیزاتی همچون سیستم‌های کنترل دما و نور، دزدگیر خانه هوشمند و دوربین‌های مداربسته، سیستم‌های صوتی و تصویری و سایر تجهیزات هوشمند استفاده می‌شود.

۲- ساختمان های هوشمند تجاری

این نوع ساختمان برای کاربردهای تجاری و اداری ساخته می‌شوند و شامل مراکز خرید، هتل‌ هوشمند، بانک‌ها، دفاتر شرکت‌ها و سایر اماکن تجاری است.

در این ساختمان‌های هوشمند نیز از تجهیزات هوشمند مختلفی همچون سیستم‌های کنترل دما و رطوبت، سیستم‌های روشنایی، سیستم‌های نظارتی و کنترل دسترسی و دیگر تجهیزات هوشمند استفاده می‌شود.

۳- ساختمان های اسمارت صنعتی

این نوع ساختمان های هوشمند برای کاربردهای صنعتی، انبارداری (انبار هوشمند)، کشاورزی و … ساخته می‌شوند.

در این ساختمان‌ها از تجهیزاتی همچون سیستم‌های خودکار کنترل دما، سیستم‌های نظارت و کنترل بر روی امنیت و ایمنی و تجهیزات دیگر هوشمند استفاده می‌شود.

خانه هوشمند چیست؟

مفهوم خانه هوشمند یا اسمارت هوم (Smart Home) یکی از مفاهیم روز است که از آن در جهان و همچنین در ایران استقبال زیادی شده‌است.

آمارهای ارائه شده توسط سایت Statista نشان می‌دهد که این صنعت گردش مالی بالا، رشد روزافزون و کاربران زیادی در سراسر جهان خواهد داشت.

خانه هوشمند مزایای زیاد و قابل توجه‌ای نظیر افزایش امنیت و رفاه را برای افراد فراهم می‌کند.

تمام بخش‌های خانه‌های معمولی نظیر اتاق خواب، اتاق نشیمن، سرویس بهداشتی، زیرزمین و غیره را با توجه به شرایط، بودجه و زیرساخت می‌توان هوشمندسازی کرد.

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که تکنولوژی روزبه‌روز در آن پیشرفت می‌کند.

در این دنیا هر روز همه چیز دچار تغییراتی می‌شود و ممکن است در این بین عبارت خانه ی هوشمند را شنیده باشید یا ممکن است هیچ اطلاعاتی در رابطه با آن نداشته‌ باشید و بارها از خود پرسیده باشید که اصلاً خانه هوشمند یعنی چه و به تحقیق درباره خانه هوشمند علاقه‌مند باشید.

ساختمان هوشمند

به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم که خانه هوشمند چیست؟ 

باید بگوییم خانه‌ای هوشمند است که در آن می‌توان وسایل و دستگاه‌ها را با استفاده از تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های کنترل از راه دور، مدیریت کرد.

دستگاه‌های موجود در یک ساختمان هوشمند به هم متصل می‌شوند و به کاربر این امکان را می‌دهد که فعالیت‌هایی مانند کنترل امنیتی خانه، مدیریت دما و تهویه، نور، سینمای خانگی و… را از راه دور و یا با استفاده از پنل‌های کنترل دیواری، کنترل کند.

ساختمان هوشمند

 

خانه هوشمند اینترنت اشیا بخش‌های مختلفی دارد، برای اینکه عملکرد خوبی داشته باشد آن را به بخش‌های مختلف تقسیم کرده‌اند؛ این بخش‌ها باهم ارتباط دارند و البته با هم نیز کار می‌کنند.

خانه هوشمند شامل قسمت‌های زیر است:

مرکز کنترل خانه هوشمند یا کنترل کننده مرکزی: 

همان‌طور که از نامش مشخص است وظیفه کنترل سیستم هوشمند را دارد و می‌تواند اتوماسیون خانه را مدیریت کند.

وسایل و اجزاء خانه های هوشمند از طریق این بخش به هم مرتبط می‌شوند. این بخش علاوه بر مرتبط‌سازی وسایل به یکدیگر فرمان‌هایی نیز می‌دهد.

این بخش اطلاعات را از دستگاه‌های هوشمند دریافت‌ کرده و هر چیزی را که در منزل هوشمند وجود دارد مدیریت می‌کند.

پروتکل‌های ارتباط:

در جهت اینکه بخش‌های مختلف منزل هوشمند بتوانند به راحتی با بخش کنترل مرکزی ارتباط برقرار کنند این بخش را به‌وجود آورده‌اند.

برای ارتباط بخش‌های مختلف با بخش مرکزی طبیعتا باید راه ارتباطی مشخصی ایجاد شده باشد که پروتکل‌های ارتباط این مشکل را حل می‌کنند.

رابط‌های کاربری:

در منزل هوشمند وسیله‌هایی هستند که صاحب خانه می‌تواند با استفاده از آن‌ها با خانه خود ارتباط برقرار کند.

این وسیله‌ها از ریموت کنترل گرفته تا صفحه لمسی و موبایل را در بر می‌گیرد که با استفاده از این‌ها می‌توانید خانه یا آپارتمان هوشمند خود را کنترل کنید! علاوه بر این می‌توانید برنامه ساده‌ای نیز به سیستم هوشمند خانه بدهید.

در خانه های هوشمند نیز طبیعتاً سنسورهایی وجود دارد که شما را از شرایط خانه مطلع می‌کند، این سنسورها اطلاعاتی مانند دمای خانه، نور، رطوبت یا دود را در اختیار شما قرار دهند و شما با استفاده از این گزارشات می‌توانید به خانه هوشمندتان برنامه دهید که مثلا با افزایش نور چراغ‌ها را خاموش کند.

بخش نهایی سیستم خانه عملگرها هستند، وظیفه این بخش برای نمونه باز کردن درب یا حرکت موتور برقی پرده‌ است.

به عبارتی دیگر عملگرها همانطور که از نامشان مشخص است عمل می‌کنند، یعنی مسئول اجرای فرمان هستند. این عملگرها سیگنال، کنترل و منبع انرژی دارند.

این عملگرها رله هوشمند، دیمر، فرمان‌هایی هستند که با کمک ترموستات هوشمند و شیرهای برقی و … می‌توانند دستورهای سیستم کنترل مرکزی را اجرا کنند.

نظرات شما عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو مطالب
جستجو کردن
جدیدترین مطالب
عضویت در خبرنامه
فروشگاه
حساب من
Call Now Button